Differentiëren in itslearning
Wat is differentiëren?
Differentiatie bepaalt hoe een docent omgaat met verschillen tussen leerlingen. Een docent kiest vaak tempo, werkvorm, instructievorm, doelen, etc., op basis van de grote massa in de klas. Er zullen altijd leerlingen zijn die meer baat hebben bij een ander tempo, andere werk- en instructievormen en andere doelen. Rekening houden met deze leerlingen noemen we differentiëren.
itslearning biedt docenten allerlei mogelijkheden om te differentiëren. In dit artikel helpen we u daarmee op weg.
Een van de meest geziene differentiatie-modellen is het BHV-model (Basis-, Herhalings- en Verrijkingsstof). Het model gaat ervan uit dat alle leerlingen de basisstof volgen. Hebben ze moeite met de basisstof, dan wordt hen herhalingsstof aangeboden. Hebben ze weinig moeite met de basisstof, dan kan hen verrijkingsstof worden aangeboden.
Basisstof in studiewijzer
De eerste stap is om de studiewijzer in te richten met de basisstof. In de studiewijzer zien leerlingen dan wanneer welk onderwerp wordt behandeld en welke leermiddelen daarbij horen.
Herhalings- en verrijkingsstof
De volgende stap is om de leermiddelen voor het differentiëren toe te voegen:
- Klik op Toevoegen > Map toevoegen en maak zo twee mappen: Herhaling en Verrijking.
- Maak nu twee groepen aan, ook genaamd Herhaling en Verrijking. Dit doet u via Groepen > Groep maken.
- Geef groep Herhaling toegang tot map Herhaling, idem voor Verrijking. Ga hiervoor naar de map Herhaling en klik op het tandwieltje rechtsboven en selecteer Rechten. Kies dan Selecteren wie lees- en deelnamerechten heeft in de map. Plaats een vinkje voor Herhaling en klik op Toevoegen en dan Opslaan. Alleen leerlingen in de groep Herhaling kunnen nu bij de inhoud in de map Herhaling. Herhaal dit voor de map/groep Verrijking.
- Plaats in beide mappen de bijbehorende leermiddelen. In de Herhalingsmap kunt u bijvoorbeeld extra oefentoetsen opnemen, etc.
- Koppel leermiddelen in studiewijzer aan de juiste les. Als docent ziet u dan zowel de basis-, de herhalings- en de verrijkingsstof. Leerlingen zien alleen de basisstof. De herhalings- of de verrijkingsstof zien ze alleen als ze in de bijbehorende groep zitten.
- Koppel een leerling aan een van de groepen door bij Groepen een groep aan te klikken en daarna te klikken op Deelnemers toevoegen. De leerling ziet in de studiewijzer de juiste leermiddelen.
In onderstaande afbeelding staat een voorbeeldregel uit de studiewijzer, zoals een docent hem ziet. Deze ziet twee bronnen en twee activiteiten.
Hieronder dezelfde regel zoals een leerling hem ziet. Deze leerling zit in de groep Herhaling en ziet dus het basismateriaal en de herhalings-activiteit. Het verrijkingsmateriaal wordt niet getoond.
Hierboven wordt een vereenvoudigd voorbeeld gegeven hoe u kunt differentiëren in itslearning. In de praktijk kunt u dit natuurlijk verfijnen aan de hand van uw eigen situatie.
Heeft u ideeën, tips, vragen of opmerkingen over differentiëren in itslearning? Laat het hieronder weten!