Hangman
Met een eenvoudig en gratis woordspelletje uit de uitbreidingenbibliotheek kunnen docenten met de uitbreiding Hangman eenvoudige en leuke woordquizjes maken waarin de speler de letters van een woord probeert te raden. Met dit hulpmiddel, dat is ontworpen om de tijd voor het maken tot een absoluut minimum te beperken en om studenten te helpen bij het opbouwen van een woordenschat en het vergroten van hun leesbegrip, hoeven docenten alleen maar woorden een aanwijzingen in te vullen in een formulier. De uitbreiding genereert met één muisklik een leuke activiteit. De docent kan meerdere woorden toevoegen en kiezen tussen twee verschillende ontwerpen.
Het spel is gebaseerd op het traditionele met pen en papier gespeelde Galgje, waarin de ene speler een woord, uitdrukking of zin bedenkt en de andere dat probeert te raden door letters te noemen. Voor elke gekozen letter die niet voorkomt in het woord, tekent de speler die de puzzel heeft gemaakt één element van het opgehangen poppetje als telteken. Als het poppetje helemaal af is, heeft de rader verloren.
Als in de itslearning-uitbreiding de genoemde letter niet voorkomt in het woord, verliest een aap een van zijn 11 bananen of verliest een olifant een van zijn 11 lichaamsdelen. Het spel is afgelopen als de radende deelnemer het hele woord juist heeft geraden, of als de aap al zijn bananen heeft verloren of de olifant is verdwenen.
Hoe het werkt kunt u zien in deze video (Engelstalig):
https://www.youtube.com/watch?v=ypDpfhXNWJs
Hoe kan ik
De uitbreiding Hangman aan een vak toevoegen
- Geef een vak op.
- Klik op Toevoegen.
- Klik in de rechterbovenhoek op het tandwiel Instellingen en selecteer Bladeren door App Library.
- Typ ‘hangman’ in het zoekveld.
- Klik op Deze uitbreiding opnemen. De uitbreiding Hangman is nu beschikbaar vanuit de pagina Toevoegen in al uw vakken.
De Hangman-puzzels aan een vak toevoegen
Als u Hangman-puzzels wilt toevoegen, moet u eerst de uitbreiding Hangman toevoegen aan het vak (zie De uitbreiding Hangman aan een vak toevoegen hierboven).
- Geef een vak op.
- Klik op Toevoegen.
- Klik op Hangman-game.
- Klik op het titelgebied en vervang de standaardtitel door een eigen titel.
- Geef een beschrijving op waarin u de deelnemers uitlegt wat ze moeten doen (dit is zichtbaar voor alle deelnemers).
- Geef in het veld Woord het woord op dat u de deelnemers wilt laten raden. Voorbeeld: paraplu.
- Geef in het vak Hint een hint op die iets over het woord zegt. Voorbeeld: Iets wat je gebruikt om droog te blijven.
- Geef in de velden Tip 1 en Tip 2 twee tips op die de deelnemers kunnen weergeven als ze vastzitten. Voorbeelden: Begint met een medeklinker en Halfbolvormig voorwerp dat je in de regen gebruikt.
- Selecteer in de vervolgkeuzelijst Afbeeldingsset de optie Olifant of Aap. Als u Aap selecteert, zien de deelnemers een aap die elke keer dat ze een verkeerde letter raden een banaan kwijtraakt. De olifant verliest één voor één al zijn lichaamsdelen.
- Selecteer de gewenste taal in de vervolgkeuzelijst Taal.
- Bepaal of u het spel wilt activeren.
- Klik op Opslaan.